Toimintatapa ja hinnoittelu 

Helppo lähestyttävyys ja avoimuus myös kustannusten osalta

Miten me toimimme?

Vaikka autamme asiakkaitamme monimutkaisten asioiden ratkaisemisessa ei oman toimintamme pidä tästä johtuen olla monimutkaista. Haluamme olla asiakkaillemme helposti lähestyttävä, avoin ja läpinäkyvä kaikessa toiminnassamme.

Voit olla yhteydessä kumpaan tahansa meistä puhelimitse, tekstiviestillä (Mikko Kontturi +358 (0)44 784 6290, Katja Halonen +358 (0)40 189 3045) tai sähköpostilla (etunimi.sukunimi@auroralaw.fi). Voimme halutessasi sopia myös maksuttoman tapaamisen toimistollemme tai etäyhteyksin (TEAMS), mikäli koet sen kannaltasi mieluisammaksi vaihtoehdoksi asiassasi. Ymmärrämme, että asioiden sensitiivisyyden ja vaativan työsi asettamien aikataulujen vuoksi et välttämättä halua hoitaa asiaasi työpäiväsi aikana. Tavoitatkin meidät erikseen sovittaessa joustavasti myös sinulle itsellesi parhaiten sopivana ajankohtana iltaisin ja viikonloppuisin mikäli se on tarpeen.

Tilanteesi maksuttomassa alkukartoituksessa me kuuntelemme sinua, arvioimme tilanteesi ja siihen liittyvät vaihtoehdot sekä kerromme myös näkemyksemme siitä, miten asiassa olisi järkevintä edetä. Vaikka hoidamme lakiasioita työksemme, ymmärrämme myös hyvin, että niistä puhuminen ja asioiden taustojen avaaminen voi olla sinulle joskus vaikeaa ja herättää vaikeitakin tunteita. Tämä on täysin normaalia eikä sitä kannata millään tavalla pelätä tai häpeillä. Muista, että meidän tehtävämme on auttaa sinua ja jotta voimme tehdä työmme parhaalla mahdollisella tavalla myös näiden vaikeidenkin asioiden läpikäyminen avoimesti kanssasi on usein välttämätöntä.

Yhteydenottosi ei koskaan sido sinua mihinkään ja mahdollisista jatkotoimista sekä niihin liittyvistä kustannuksista sovitaan kanssasi aina erikseen. 

Suomen Asianajajaliiton tapaohjeet edellyttävät meitä aina selvittämään mahdollisen esteellisyytemme asiassa (esim. sen onko asiasi vastapuolena oleva yritys ennestään asiakkaamme). Kaikki yhteydenotot ja kanssamme käymäsi keskustelut ovat kuitenkin aina ehdottoman luottamuksellisia siinäkin tilanteessa, että näin olisi.

Mikäli yhteydenottosi perusteella katsomme voivamme auttaa sinua, sovimme samalla juuri sinun tilanteeseesi sopivasta etenemistavasta. Joskus se edellyttää käytännössä sitä, että lähdemme heti ajamaan asiaasi ottamalla yhteyttä suoraan vastapuoleen, kun taas toisiaan toimimme tukenasi ja turvanasi "kulissien takana" konsultoiden.

Mikäli emme kuitenkaan voi esteellisyydestä, työtilanteestamme tai asian laadusta johtuen auttaa sinua, suosittelemme sinulle halutessasi osaavaa kollegaamme, joka on erikoistunut asiaasi liittyvään juridiikkaan.

Ennen kunkin toimeksiannon aloittamista sovimme siitä kirjallisesti, jolloin molemmille jää myös "mustaa valkoisella" siitä mitä olemme yhdessä toimeksiannon sisällön ja kustannusten osalta sopineet. 

Toimeksiannon edetessä pidämme sinut ajantasalla siitä, missä mennään ja tavoitat aina tarvittaessa suoraan asiaasi hoitavan osakkaan, mikäli sinulle tulee asiaasi liittyen jotain uutta mielen päälle. 

Asiassasi laadittavat viestit ja kirjelmät laadimme aina yhteistyössä kanssasi siten, että sinulla on mahdollisuus esittää niitä koskevat kommentit ja korjausehdotukset ennen lopullisen version lähettämistä eteenpäin. Mahdollisissa neuvottelutilanteissa käymme kanssasi etukäteen läpi neuvottelustrategian, liikkumavaran ja tavoitteet, joihin kussakin tilanteessa pyrimme.

Hoitamamme toimeksiannot ovat usein luonteeltaan intensiivisiä ja kestävät muutamista päivistä viikkoihin, mutta erityisesti tuomioistuinprosessien keston osalta on hyvä jo valmiiksi varautua pahimmassa tapauksessa useamman kuukauden "suvantovaiheisiin" odottaessamme asiasi etenemistä tuomioistuimessa. Tiedotamme sinua säännöllisesti asiasi etenemisestä ja kerromme myös mitä on odotettavissa seuraavaksi.

Toimeksiannon päättyessä käymme vielä kanssasi luottamuksellisen palautekeskustelun, jonka tarkoituksena on kehittää toimintaamme ja asiakaspalveluamme entistä paremmaksi. 

Autamme sinua miellämme myös jatkossa kun se seuraava "huippupaikka" tulee kohdallesi ja haluat esimerkiksi tarkistaa uuden johtajasopimuksesi ehtoja, harkitset osakkuutta mielenkiintoisessa yhtiössä tai urapolkusi johdattaa sinut yrityksen toimitusjohtajaksi. 

Voit siis aina soittaa meille, mikäli epäilet tarvitsevasi tilanteessasi juristin apua ja mikäli asiasi ei sillä kertaa kuulu omaan osaamis- tai toiminta-alueeseemme, suosittelemme sinulle mielellämme asiasi osaavaa kollegaamme laajasta verkostostamme oli kyseessä sitten yritystoimintaan, verotukseen, perheeseen tai perintöön liittyvä ongelmatilanne.

Miksi on hyvä puhua avoimesti myös kustannuksista?

Haluamme olla ehdottoman avoimia kustannuksista ja mielestämme se on yksi tärkeimmistä asioissa onnistuneen lopputuloksen edellyttämän luottamussuhteen rakentamisessa. 

Toimeksiannoissamme hinnoittelu muodostuu pääsääntöisesti tehtyjen toimenpiteiden perusteella noudattaen tuntiveloitusta  310,00 € / h (ALV 0 %) lisättynä voimassa olevalla arvonlisäverolla (esim. tällä hetkellä 384,40 € / h sis. ALV 24 %) minimilaskutusperusteen ollessa 15 minuuttia (0,25 h). Avustavan henkilökuntamme tekemistä erikseen kanssasi sovittavista selvitystöistä ja epävirallisista käännöstöistä laskutetaan tilanteesta riippuen enintään 50 % normaalista tuntiveloituksestamme.

Toimeksiannon edellyttämät mahdolliset poikkeukselliset kopio- ja tulostuskulut, matka- ja majoituskulut sekä verohallinnon vahvistamat päivärahat (esimerkiksi oikeudenkäynneissä) laskutetaan kuluina erikseen. Oikeudenkäynneissä sekä välimiesmenettelyissä on lisäksi syytä varautua menettelyyn väistämättä liittyviin maksuihin ja kuluihin kuten oikeudenkäyntimaksuun, välimiesoikeuden asettamiseen liittyvään hallinnointimaksuun sekä mahdollisen välimiesoikeuden-, tulkkien ja todistajien palkkioihin. 

Toimistomme laskutus tapahtuu kuukausittain ja laskun maksuaika on 14 päivää. Laskuerittelystä ilmenevät kullakin laskutusjaksolla tehdyt toimenpiteet sekä niihin käytetty aika. Pyrimme laskutuksessa aina ehdottomaan läpinäkyvyyteen ja raportoimmekin sinulle halutessasi toimeksiannon kestäessä kertyneistä toimenpiteistä vaikka viikoittain, mikäli näin kanssasi sovimme.

Mikäli tilanteessasi on mahdollista kattaa sinulle aiheutuvia kustannuksia esimerkiksi yrityksesi, ammattiliiton tai yhdistyksen ammatillisesta oikeusturvavakuutuksesta, teemme puolestasi vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiölle, jolloin vakuutusyhtiö suorittaa meille maksamiasi kustannuksia sinulle takaisin vakuutusehtojen mukaisesti tyypillisesti toimeksiannon päätyttyä.

Halutessasi voimme myös ennen toimeksiannon aloittamista antaa sinulle alustavan arvion toimeksiannon kustannuksista, mikäli se on käytettävissä olevien taustatietojen ja asian laadun perusteella mahdollista.

Yleisellä tasolla tyypillisesti hoitamistamme toimeksiannoista esimerkiksi johtajasopimuksen läpikäyminen ja kommentointi vie sen pituudesta riippuen noin 2 - 3 tuntia, avustaminen päättämissopimusneuvotteluissa sekä sopimusta koskeva konsultointi noin 4 - 5 tuntia ja osakassopimuksen ehtoja koskeva konsultointi noin 5 - 6 tuntia.

Toimeksiantoihin sovelletaan yleisiä toimitusehtojamme, jotka ovat saatavilla täältä.