Tarina, missio ja arvot
Ihmisläheisiä kohtaamisia, revontulia ja Lapin hulluutta
Mistä kaikki alkoi?
Olemme molemmat työskennelleet jo vuosien ajan toisen helsinkiläisen asianajotoimiston osakkaina keskittyen erityisesti työ- ja insolvenssioikeuteen sekä riidanratkaisuun. AURORALAW Asianajotoimisto Oy:n tarina alkoi oikeastaan siitä, kun näimme päivittäisen työmme kautta muutoksen erityisesti vaativissa johto- ja asiantuntijatehtävissä työskentelevien asiakkaidemme neuvonnan tarpeessa ja sisällössä.
Johtajien urallaan kohtaamat ongelmat ovat usein varsin erilaisia ja monimutkaisempia kuin mihin pelkkä työsuhdejuridiikan tuntemus välttämättä riittää. Neuvonantajalta edellytetään näissä tilanteissa nimittäin myös erityisosaamista ja kokemusta erityisesti yhtiö- ja sopimusoikeudesta sekä tietoa siitä, miten vastaavanlaiset tilanteen tyypillisesti etenevät ja mihin niissä tulee varautua.
Monen työsuhteessa työskentelevän johtajan uran huipentuma on eteneminen ylimpään johtoon yhtiön toimitusjohtajaksi ja esimerkiksi kiinnostavaan start up -yritykseen mukaan lähtevän johtajan eteen tulee usein ennemmin tai myöhemmin myös mahdollisuus merkitä yhtiön osakkeita tai optioita sekä näihin tilanteisiin liittyviä osakassopimusvelvoitteita. Edelleen siinä vaiheessa, kun johtajan ja yhtiön välille muodostuu menestysvuosien jälkeen synkkiä pilviä, edellytetään tilanteessa kymmenien vastaavanlaisten orastavien riita- ja exit -tilanteiden hoitamiseen perustuvaa kokemusta ja näkemystä parhaan lopputuloksen saavuttamiseksi.
Perinteisen puhtaan kliinisen juridisen neuvonnan lisäksi näimme asiakkaidemme kaipaavan entistä enemmän myös sitä, että heidän luotetulla neuvonantajallaan olisi aidosti aikaa kuunnella ja pohtia eri vaihtoehtoja heidän kanssaan. Neuvonantajan tulisi myös ymmärtää myös sitä maailmaa ja niitä valtavia paineita, joiden keskellä he elävät; ei pelkästään heidän vaativaan työhönsä liittyen vaan myös muilla elämän osa-alueilla.
Huomasimme, että myös yrityselämän huipulla työskentelevät johtajat ja asiantuntijat haluavat pohjimmiltaan tulla kohdatuiksi aina ihmisinä, joilla on myös siihen heidän ainutlaatuiseen tilanteeseensa ja uraan liittyviä inhimillisiä huolia, pelkoja ja unelmia. Nämä ovat lopulta usein aivan keskeisessä osassa, kun käymme yhdessä asiakkaidemme kanssa keskusteluja siitä, mitä he itseasiassa tilanteessa sekä urallaan toivovat saavuttavansa, mikä heille on oikeasti tärkeää ja mietimme mikä olisi paras vaihtoehto siihen tilanteeseen pääsemiseksi.
Ymmärsimme, että mikäli haluamme oikeasti auttaa ja palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla ja aidosti vastata näihin muuttuneisiin tarpeisiin, meidän tulisi perustaa täysin uudentyyppinen boutique -asianajotoimisto.
Halusimme luoda toimiston, jossa voimme keskittyä erityisesti vaativissa johto- ja asiantuntijatehtävissä työskentelevien ihmisten auttamiseen ja jossa voimme näihin tilanteisiin liittyvän erityisosaamisemme ja kokemuksemme perusteella myös tarjota heille aitoa lisäarvoa.
Aurora
Kuten varmaan huomasit, toimistomme nimi ja brändi viittaavat vahvasti erityisesti Lapin luontoon ja revontuliin (Aurora Borealis). Nimen taustalla ovat Katjan sukujuuret Sodankylässä ja alun perin Itä-Suomesta kotoisin olevan Mikon viime vuosina Lappiin suuntautuneilla vaellus- ja hiihtomatkoilla syttynyt "Lapin hulluus".
Lappi näyttelee muutenkin tärkeää osaa myös toimistomme tarinassa, sillä ajatukset toimiston perustamisesta ja toiminta-ajatuksesta jalostuivat osaltaan myös molempien siellä viime vuosina viettämien etätyöjaksojen aikana.
Osallistuminen kansainvälisten asianajajaverkostojen kuten IBA:n ja ABA:n toimintaan sekä sitä kautta syntyneet ystävyyssuhteet ja verkostot kansainvälisiin kollegoihin ovat tärkeä osa toimintaamme. Liiketoiminnan kansainvälistyessä näiden verkostojen kautta avustamme säännöllisesti Suomessa toimivia kansainvälisiä asiakkaitamme ja voimme vastaavasti suositella kotimaisille asiakkaillemme osaavaa kollegaa maailmalla heidän kohtaamissaan kansainvälisissä ongelmatilanteissa.
Vahvasti Lappiin liittyvän brändimme myötä haluamme olla myös osaltamme viemässä Lapin taikaa ulkomaisille kollegoillemme ja samalla markkinoida upeaa maatamme matkailukohteena.
Missiomme
Huippuluokan asiantuntemus, jatkuva kouluttautuminen sekä työelämän trendien tunnistaminen ja tunteminen takaavat asiakkaillemme sen, että he saavat meiltä aina parasta ja ajankohtaisinta osaamista heidän ainutlaatuiseen tilanteeseensa.
Asiantuntemus on kuitenkin vain yksi osa huippuluokan asianajopalvelua. Vaikka asiakkaamme ovat aina omien alojensa huippuja ja korkean profiilin yritysjohtajia, meidän kanssaan he voivat luottaa siihen, että me kohtaamme heidät aina ihmisinä. Meidän kanssamme he voivat aina riisua johtajan sankariviitan sekä puhua avoimesti ja luottamuksellisesti myös heidän tilanteeseensa liittyvistä huolista, peloista ja unelmista.
Tavoitteenamme on olla Suomen johtava asianajotoimisto vaativissa johto- ja asiantuntijatehtävissä työskenteleville asiakkaillemme.
Asiakkaan kuunteleminen, tämän tilanteen ymmärtäminen ja tilanteen näkeminen pidemmällä tähtäimellä ovat olennainen osa huippuluokan neuvonantopalvelua ja asiakaskokemusta. Jotta antamamme neuvot palvelevat asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla ja tarjoavat heille lisäarvoa, meidän tulee saavuttaa asiakkaidemme luottamus, olla asiakkaan kanssa samalla tasolla ja esittää näkemyksemme niin, että se myös aidosti ymmärretään. Tyhmiä kysymyksiä ei meidän kanssamme tarvitse pelätä vaan niitä voi ja pitää esittää!
Päätehtävämme asianajajina ja asiakkaidemme neuvonantajina on nimenomaan auttaa sekä tukea heitä näissä tilanteissa, mahdollistaa omalta osaltamme heidän menestyksensä niin uralla kuin muutenkin elämässä sekä olla samalla mukana rakentamassa parempaa suomalaista työelämää.
Vaikka olemme pieni boutique toimisto katsomme rohkeasti myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Me uskomme siihen, että globaalissa mittakaavassa voimme olla olla henkilökohtaisten suhteidemme ja verkostojemme kautta aidosti kansainvälinen toimisto, joka palvelee myös ulkomailta tulevia asiakkaita näiden Suomessa kohtaamissa juridisissa haasteissa.
Arvot ja vastuullisuus
Nykyisin puhutaan paljon arvoista ja vastuullisuudesta. Rehellisesti sanottuna emme oikeastaan edes pidä vastuullisuudesta terminä, koska se voi pitää nykyisin sisällään niin monta asiaa. Me puhumme mieluummin siitä mikä on vain järkevää, kohtuullista ja mielestämme yksinkertaisesti oikea tapa tehdä asioita.
Toimistomme omistus jakautuu perustajaosakkaiden kesken niin sanotulle true partnership -periaatteelle, jonka mukaisesti omistus jakautuu tasan ja myös toimiston tulos jaetaan saman periaatteen mukaisesti. Tästä johtuen voimme varmistaa sen, että asiakkaidemme asiaa hoitava osakas on aina meistä se, kumpi on nimenomaan erikoistunut vastaavanlaisten tapausten hoitamiseen ilman että kummankaan tarvitsee varmistella omaa laskutustaan ja palkkaansa yhtiöstä.
Meille on itsestään selvää, että myös asioiden hoitaminen kustannustehokkaasti on olennainen osa ammattitaitoa. Kaikesta mahdollisesta kun ei ole kovinkaan usein järkevää lähteä vääntämään saatikka riitelemään. Todellinen riidanratkaisijan ammattitaito mitataan itseasiassa siinä, miten tehokkaasti tämä kykenee purkamaan eskaloituneen tilanteen joko sovinnollisesti tai viime kädessä tuomioistuimessa tai välimiesmenettelyssä, jotta asiakas voi keskittyä tärkeämpiin asioihin. Joissain tilanteissa huomaamme puolestaan yhdessä asiakkaamme kanssa jo heti ensimmäisen keskustelumme yhteydessä, ettei tämän tilanteessa oikeastaan ole varsinaista ongelmaa tai asiaa ei ole välttämättä järkevää lähteä viemään eteenpäin ja sanomme tämän myös asiakkaillemme aina suoraan.
Asianajotoiminnassa ollaan aina tekemisissä ihmisten kanssa olivat he sitten omia asiakkaitamme, vastapuolia, kollegoita tai muita sidosryhmiä. Vaikka välillä hoitamamme toimeksiannot muuttuvatkin intensiivisiksi ja niissä on asiakkaidemme osalta "paljon pelissä" me olemme näissä tilanteissa ammattilaisia, joilta voidaan edellyttää myös ammattimaista käytöstä ja suhtautumistapaa. Kohtelemme aina kaikkia asiaan liittyviä sidosryhmiä ja myös vastapuolia ystävällisesti sekä kunnioittavasti. Sillä saavutetaan monesti myös parempi lopputulos asiakkaidemme kannalta kuin tarpeettomalla räyhäämisellä.
Ystävällisyys ei mielestämme ole koskaan osoitus heikkoudesta vaan päinvastoin, asiansa osaavalla neuvonantajalla ei ole tarvetta käyttäytyä missään tilanteessa epäasiallisesti.
Päivittäisten tekojen osalta kuljemme molemmat julkisilla tai kävellen niin töihin kuin asiakastapaamisiin aina kun se on mahdollista, koska se nyt on vain järkevää niin ympäristön, omantunnon kuin ennen kaikkea oman kunnonkin kannalta. Pyrimme toiminnassamme myös vähentämään omalta osaltamme turhaa paperinkulutusta ja hoidammekin suurimman osan toimeksiannoistamme sekä toimistomme kirjanpidon paperittomasti.
Parempaa työtä, mutta ei muun elämän kustannuksella
Haluamme olla asiakkaidemme tukena heidän urallaan ja samalla rakentamassa parempaa työelämää. Me uskomme siihen, että inhimilliset arvot, empatia ja inklusiivisuus tulevat jatkossa entistä tärkeämmiksi taidoiksi työelämässä meille kaikille. Olemme itsekin osa tätä muutosta ja vastuussa paremman työelämän luomisesta.
Meillä jokainen osakas ja työntekijä on arvokas omana ainutlaatuisena persoonana. Meidän jokaisen tehtävänä on nähdä, kuunnella ja tukea toinen toisiamme. Jokaisella on tärkeä oma roolinsa toteuttaessamme toimistomme yhteistä missiota ja auttaessamme asiakkaitamme. AURORALAW on yhteinen projekti, jossa jokaisen työntekijän ainutlaatuisella näkemyksellä ja ajatuksella voi olla toimintamme kehittämisen kannalta merkitystä. Luomme turvallisen ilmapiirin ja rohkaisemme toinen toisiamme ideoiden sekä kehittämisajatusten esittämiseen.
Työn vastapainona koemme tärkeäksi myös sen, että meillä on aikaa perheelle, ystäville ja harrastuksille. Pyrimme omalla esimerkillämme luomaan yritykseemme alusta alkaen työkulttuurin, jossa toimistomme tulevat työntekijät voivat oikeasti luottaa siihen, ettei "maailma tipahda niskaan" vaikka sitä työsähköpostia ei välttämättä seuraakaan koko ajan iltaisin ja viikonloppuisin. Elämässä on muutakin kuin työ!
Omasta työhyvinvoinnista ja jaksamisesta huolehtiminen on mielestämme osa ammattitaitoa. Se on toimintamme tärkeimpiä arvoja, jonka laiminlyönti on paitsi lyhytnäköistä myös väärin asiakkaitamme kohtaan.
Tämä on tärkeää varsinkin nuorten vasta uransa alussa olevien työntekijöiden kanssa, jotka ovat osaltaan rakentamassa tulevaisuuden työelämää. Tästä johtuen (ja vaikka kuinka haluaisimme auttaa sinua) joudumme myös joskus valitettavasti sanomaan työtilanteestamme johtuen ei kiitos (ja suosittelemaan sinulle mielellämme jotain vähintään yhtä osaavistamme kollegoistamme muissa toimistoissa).
Tällä takaamme sen, että voimme oikeasti keskittyä asiakkaidemme palvelemiseen parhaalla mahdollisella tavalla ja energialla. Kukaan ei myöskään omassa asiassaan varmasti halua, että häntä avustaa ylityöllistetty ja väsynyt juristi juuri silloin kun projektin ratkaisevat hetket ovat käsillä.
Tavoitteenamme on tarjota sekä itsellemme että työntekijöillemme työpaikka jossa yhdistyvät haastavat työtehtävät mielenkiintoisten asiakkaiden parissa, jatkuvat kehittyminen juristina ja ihmisenä, mahdollisuudet kasvattaa sekä kotimaisia että kansainvälisiä verkostoja sekä työelämän joustavuus erilaisissa elämäntilanteissa.